Fietsroute bekijk alle Media

Rondje Schiphol | Een avontuurlijke fietstocht

Sectie
Luchthaven
Doen
Fietsroutes

De beste manier om Schiphol te verkennen? Op de fiets natuurlijk! Omcirkel de luchthaven en ontdek stroomslurpers en verdwenen dorpen, oude forten en nieuwe kerken, gigantische loodsen en postzegelparkjes. Via een smalle corridor, die tussen de snelweg en een runway slingert, is zelfs de navel bereikbaar: Schiphol Plaza. Kom daar elders ter wereld maar eens om.

De impact van de luchthaven op haar omgeving is gigantisch. Internationale hoofdkantoren distributiebedrijven, hotelketens, expediteurs, datacenters, taxibedrijven: ze komen erop af als vliegen op de stroop. En in hun kielzog infrastructuurbundels en parkeervlaktes, reparatiewerkplaatsen en detentiecentra, fastfoodrestaurants en spottersplekken.

Schiphol is een steen in de vijver van het overgereguleerde Nederland, die schokgolven door de wijde omgeving jaagt. Naarstig proberen bestuurders, planologen, ontwerpers en omwonenden grip te krijgen op de impact die de luchthaven buiten haar hekken heeft.

Onder de noemer Geniecampus van de westelijke Randstad schetst Atelier Oostflank de toekomst van het gebied tussen Amsterdam Zuid en Hoofddorp. Dit moet uitgroeien tot ‘de internationale entree van Nederland’, tegelijk moet het ‘leefbaar en inclusief woon- en leefklimaat in de dorpskernen’ een impuls krijgen.

Een entree met allure? Leefbare kernen? Het Podium voor Architectuur Haarlemmermeer en Schiphol besloot de omgeving van de luchthaven eerst maar eens grondig te verkennen en stuurde journalist en stadsonderzoeker Tijs van den Boomen op pad.

Hij stapte op de fiets en trof een landschap vol contrasten aan

Hij stapte op de fiets en trof een landschap vol contrasten aan: een schuurtje waar bandjes optreden tegenover een magazijn van meer dan een hectare groot, een bord ‘vrijhouden uitruk brandweer’ pal naast het monument voor de slachtoffers van de Schipholbrand, een beschermde boerderij uit 1860 om de hoek bij een splinternieuwe gevangenis, een aandoenlijk insectenhotel tussen reusachtige distributiehallen.

Rondje Schiphol is een fietsroute langs heel veel Extra Extra Extra Large met hier en daar een plukje Small. Op de achterzijde vind je een globale routebeschrijving met de klok mee.

Het grootste deel van de route voert over asfalt, tegels of klinkers, maar er zitten ook stukjes zandweg, schelpenpad, dirt road en een roltrap bij. Een kleine waarschuwing: het is een werkgebied, dus wegopbrekingen horen erbij, net als fietspaden die ineens ophouden en provisorische wegen. Het is dus af en toe improviseren.

Je kunt op elk gewenst punt beginnen, bijvoorbeeld op een van de plekken waar je een deelfiets kunt huren. Als je maar een stukje van de route wilt rijden is FlickBike aan te bevelen (een euro per half uur, veel opstap- en afleverlocaties), voor de hele route is de ov-fiets logischer (3,95 per dag, Schiphol Plaza en station Hoofddorp). Of je eigen fiets natuurlijk.

De route is 42 kilometer lang, maar je kunt op vier plaatsen een shortcut nemen, dat scheelt tien kilometer. Sowieso geen zin om te fietsen? De Cirkellijn van Connexxion rijdt in krap drie kwartier een rondje om de luchthaven (lijn 180 met de klok mee, lijn 181 ertegenin).

Klik hier voor de Cirkellijn


Rondje Schiphol

Een avontuurlijke fietstocht door een onbekende wereld

Fly & Bike
Fly & Bike

1. Fly & Bike

Plaza is de stralende navel van de luchthaven, hier komen alle verkeersstromen samen: vliegtuigen, treinen, bussen, taxi’s, auto’s. En fietsen dus, bij het Sheraton Hotel staan zelfs kluisjes waar je ov-fietsen kunt huren. Als ze tenminste niet op zijn, want het zijn er welgeteld vier. Om de hoek ligt de Transportstraat, waar heel toepasselijk het stelsel van bewegwijzerde fietspaden begint.

Volg de fietsbordjes Badhoevedorp. Honderdduizenden berken hebben de landschapsarchitecten van West 8 op Schiphol geplant. Duurzaam is de berk niet, maar wel veilig omdat vogels niet op de ‘korte, zwieperige takken’ kunnen zitten. Bovendien hebben ze ‘een frisse moderne uitstraling’.

Kunsttunnel
Kunsttunnel

2. Kunsttunnel

Oorspronkelijk had de tunnel onder de Buitenveldertbaan 146 ramen, maar op last van de brandweer zijn die dichtgetimmerd. Om de pijn te verzachten hangen er in de raamlijsten nu foto’s van uitzichten die hier nooit zijn geweest.

Linksaf de fietstunnel onder de A4 door, die een stuk prozaïscher is: somber en donker. Aan je linkerhand zie je een van de drie brandweerkazernes van Schiphol (Post Sloten), daarnaast het Justitieel Complex Schiphol.

Bajes
Bajes

3. Bajes

De betonnen buitenmuren van het justitieel complex, waarvan de architect wegens dreigingen van actiegroepen anoniem wil blijven, lijken een filigraan kantwerk. Hun functie is minder delicaat: bijna duizend gedetineerden binnenhouden. Hier zitten asielzoekers, maar ook criminelen als Ridouan Taghi op dagen dat hij in de bunker in Osdorp voor de rechter moet verschijnen. Er stopt, heel Nederlands, een bus voor de deur.

Sla rechtsaf en rijd de Sloterweg af, door een hek dat altijd openstaat, langs de nieuwe kazerne van de marechaussee, en dan opent zich in volle glorie de weidsheid van de polder. Dit is een van de oost-westpolderlinten van de Haarlemmermeer. Hier wil Schiphol al heel lang een tweede terminal bouwen.

Monumentale boerderij
Monumentale boerderij

4. Oud & nieuw

Op nummer 347 staat een boerderij uit 1860 die de status gemeentelijk monument heeft gekregen, recht daartegenover, op nummer 326, een veel monumentalere boerderij uit 1900 die leeg staat en het zonder bescherming moet stellen. De kleinzoon van de oude eigenaar ‘onderzoekt bij de gemeente wat hij ermee mag’. Tegen de vlakte en er een notariswoning neerzetten, zoals de buurman van nummer 330 in 2020 deed?

Neem het viaduct over de omgelegde A9 en rijd door Badhoevedorp over een nog altijd bedrijvige weg met hotels, vakantieappartementen, een taxibedrijf en winkels. Van oudsher zitten bedrijven in de Haarlemmermeerpolder aan de oost-westlinten en staan de boerderijen aan de noord-zuidlinten. Op het kruispunt links een caférestaurant (dat ooit begon als melkhandel) en rechts een autobedrijf (van oudsher een smid).

Strand
Strand

5. Strand

Tot 2017 liep hier de A9, straks ligt hier Het Lint, een groene verbinding tussen twee nieuw te bouwen buurten. Voorlopig is er plaats voor tijdelijke voorzieningen als café-restaurant Q Beach, pluk- en moestuintjes A9 en de noodlokalen van de Rietveldschool.

Sla rechtsaf bij de kerk, aan het einde linksaf de Schipholweg op en rijd langs de sportvelden, die moeten wijken voor een buurt met 500 tot 700 huizen met tuin. De grondopbrengst is nodig om de omlegging van de A9 terug te betalen.

747
747

6. Bioscoop

Een Boeing 747 in de achtertuin, voor minder deed directeur Atilay Uslu van Corendon het niet. Het is een mooi visitekaartje voor het hotel met 680 kamers en een bioscoop, de enige waar- over Badhoevedorp beschikt.

Weer door een tunnel, ook deze is opgeleukt (hekken met uitgestanste vluchtnummers en rode strepen boven je hoofd), langs een strook hotels (met een reclamezuil van Ibis die de actuele kamerprijs aangeeft) en dan bij het tweede stoplicht rechts.

Hangar
Hangar

7. Busknoop

Deze vliegtuighangar werd aan het begin van de Tweede Wereldoorlog in Engeland gebouwd, verkaste in 1958 naar Rotterdam en is sinds 2015 in gebruik als ‘Knoop-punt Schiphol Noord’. Hier stoppen 22 buslijnen, waaronder de Cirkellijn, die rondjes Schiphol rijdt.

Nee, niet naar spottersplek met McDonald’s aan de overkant (tenzij je onbedwingbare honger hebt), maar terug naar de Schipholweg, sla rechtsaf. Aan je rechterhand een groepje oude bomen, overblijfsel van de boerderij die hier tot eind jaren veertig stond.

Ribbels en landingslichten
Ribbels en landingslichten

8. Ribbels

Stap even af bij de gele landingslichten die aan weerszijden van de weg staan. Dit is een veel betere plek om de vliegtuigen te bekijken die op de Buitenveldertbaan landen dan de officiële spottersplek. Sterker nog: ze komen zo laag over dat je ze bijna kunt voelen. Links in het weiland liggen manshoge, met gras begroeide dijklichamen. Ze lijken sprekend op de geluiddempende ribbels van park Buitenschot bij de Polderbaan, maar deze hebben een andere functie: er bleef grond over na het graven van waterbergingssloten en die moest netjes worden weggewerkt.

Voelen
Voelen

Verder weer, langs de Schipholweg, via twee viezige tunneltjes onder een ingewikkeld knooppunt door, langs de hekken die de verbreding van de A9 markeren, bij de Ringvaart even naar links.

Fort aan het Schiphol
Fort aan het Schiphol

9. De Oorsprong

Een dukdalf met daarop de letters F, O, R en T geeft aan waar vroeger het Fort aan het Schiphol stond. In 1844, elf jaar voor de inpoldering, werd het op een kunstmatig eiland in het Haarlemmermeer gebouwd, in 1934 viel het doek alweer. Het bijbehorende militaire vliegkamp was wel succesvol.

Klein stukje terug, linksaf bij het bordje Schiphol-Oost en je bent weer in de wereld van de erfopvolger van het oude militaire vliegkamp. Compleet met wuivende berkenbomen en frisse fietsenstallingen. Even rechts en dan meteen links de Goede Ree op.

Een merkwaardige combinatie
Een merkwaardige combinatie

10. Vliegboot

Het staartstuk van een Fokker 70 prijkt op een sokkel die wat weg heeft van een scheepsboeg. Vervoerstechnisch een wat merkwaardige combinatie, maar esthetisch werkt het wonderwel. Het markeert de oude verkeerstoren van Schiphol, tegenwoordig eetcafé Wings.

Fiets verder, met aan je rechterhand de Oostbaan, de oudste baan van Schiphol, waar nu vooral privévliegtuigjes opstijgen, die overigens ook indrukwekkend veel herrie maken. Naar links en dan rechts (een straat genaamd Stationsplein Zuid-West) en na de loopbrug die hoog over de weg loopt meteen linksaf, bij de Ringvaart rechts, onder de indrukwekkende poten van de opgetilde Fokkerweg door langs het water.

De Eierdoos
De Eierdoos
Betonnen wenkbrauwen weren de zon in de zomer

11. Eierdoos

Schiphol doet niet aan monumentenzorg, maar omdat gebouwen blijven staan zolang ze nog bruikbaar zijn, vind je er toch ouderwetse architectuurpareltjes. Zoals de ‘eierdoos’, een staaltje duurzaam bouwen uit 1983. Volgens architect Joan Overhoff weren ‘de betonnen wenkbrauwen’ boven de ramen de zon in de zomer en laten ze die in de winter onbelemmerd binnen. De stand van de betonelementen verschilt per gevel.

Volg de Schipholdijk langs de Ringvaart. Na een paar honderd meter verbreedt het fietspad zich tot de weg die het vroeger was, toen er onderlangs nog geen Fokkerweg liep.

The Shack
The Shack

12. Gitaarbandjes

Dit ouderwetse rommelhoekje houdt nog even stand, met als hoogtepunt muziekcafé The Shack, inderdaad in een schuurtje. Rian en Berry gooien hun café alleen open als ze een gitaarband hebben. Check it out at The Shack.

Eerste weggetje rechts, linksaf langs de Fokkerweg, bij de stoplichten oversteken, langs een Fokker F27 Friendship op een stokje. Op het punt waar de weg wordt versperd door slagbomen, loopt het fietspad nog een stukje verder en wordt dan een voetpad. Loop naar de smalle opening tussen de hekken. Hè, mag je hier door? Stukje afsnijden? Rijd rechtdoor over de dijk naar punt 15.

Vrijhouden
Vrijhouden

13. Schipholbrand

Links van het tegelpad staat een hoog hek met een rood bordje ‘vrijhouden uitruk brandweer’, er zit een groot hangslot op. Ook het hek rechts is afgesloten. Pal voor je ligt het monument met de namen van de negen mannen en twee vrouwen die in 2005 omkwamen bij de brand in het cellencomplex van Schiphol.

Keer terug op je schreden, neem het bruggetje rechts en fiets over een nietszeggend bedrijventerrein: alles in twee verdiepingen, bruine baksteen en gegolfd plaatstaal. Bij de stoplichten wordt het even eng: er staat een bord verboden te fietsen, maar je mag wel recht oversteken. Loop over het tankstation, dan even in de berm van de weg en na dertig meter is er ineens weer een fietspad langs de Fokkerweg, eerste rechts (hier was je al) en meteen weer rechts.

Parallelle wereld van Ten Pol
Parallelle wereld van Ten Pol

14. Parallelle wereld

Ten Pol heet het weggetje parallel aan de Ringvaart, met daaraan bedrijfjes, wat villa’s, een paardenwei en vooral veel garages en schuurtjes van de huizen op de dijk. Deels geasfalteerd, deels karrenspoor. Aan het einde links terug naar de Ringvaart, langs een vervallen fabriek, en bij huisnummer 97 en 98 weer naar rechts, terug naar Ten Pol. De weg lijkt dood te lopen op een erf, maar je kunt verder over de grasstrook. Houd vol!

Terug op de dijk fiets je door tot gemaal Bolstra.

Legakker?
Legakker?

15. Waterwolf

Kijk bij het gemaal naar links: aan de overzijde lijkt zo’n keurig onderhouden legakker te liggen, waarop vroeger het veen te drogen lag om er turven van te maken. Maar schijn bedriegt: dit is het dak van de Waterwolftunnel die de N201 onder de Ringvaart door leidt. De naam herinnert aan de oude bijnaam van het Haarlemmermeer: de waterwolf die Amsterdam bedreigde.

Meteen na het gemaal naar rechts, volg fietsknooppunt 65 en rijd over de Fokkerweg tot je rechts bij een viaduct komt dat onder de N201 doorvoert.

Leegstaande hotels
Leegstaande hotels

16. Insectenhotel

Green Mountains Logistics Park ligt in de oksel van de Aalsmeer- en de Kaagbaan. Je betreedt het terrein via een smalle kloof die is uitgespaard tussen twee distributiehallen. In één zo’n hal passen ruim drie voetbalvelden, er staan vier van deze joekels. Alles is groot hier. Alles? Nee, op een heuveltje midden op het terrein staan vijf insectenhotelletjes. Ze staan leeg.

Keer om, onder het viaduct door, rechtsaf de Fokkerweg op, met de bocht mee tot je rechts een aarden wal met, jawel, berkenboompjes ziet (vanaf de Koolhovenlaan).

17. Onzichtbaar parkeren

Op Schiphol Rijk (tegenwoordig RichPort geheten) houden ze van netjes. De slogan? Thriving community. Waar laat je al die vrachtwagens voor en na het laden en lossen? De reusachtige parkeerplaats, die met groene wallen aan het zicht wordt onttrokken, is bijna klaar. Als de Tweede Kaagbaan doorgaat, wordt de N201 gesloopt en zullen deze vrachtwagens pal tegen de landingsbaan staan.

Vervolg de Fokkerweg en pik bij de eerste weg rechts (Sikorskylaan) het schelpenpad op dat langs een romantische waterpartij met wilgen voert, dit is het uitloopgebied voor toeristen van de nabijgelegen hotels. Een houten bruggetje voert terug naar de Fokkerweg, steek over, een tweede houten bruggetje voert je dieper Richport in. Navigeren is hier lastig (bijna alle straten heten hier Boeing Avenue), houd een beetje rechts aan tot je bij een parkeervlakte komt (tegenover Boeing Avenue 1). Stukje afsnijden? Blijf op de Fokkerweg en rijd naar punt 19.

Misschien niet mooi, maar wel groot
'de Leg'
'de Leg'

18. De kerk van Poot

Het gebouw van de Levend Evangelie Gemeente (in de volksmond ‘de LEG’) is misschien niet mooi, maar wel groot: duizend zitplaatsen. Deze pinksterkerk is ontworpen en gebouwd door Jan Poot, de roemruchte projectontwikkelaar achter Chipshol, die in 2018 overleed.

Steek door naar de Kruisweg, rechtsaf, bij de kruising links (kijk uit voor de wegwerkzaamheden) en je rijdt volgens het plaatsnaambordje het dorp Rozenburg in (je blijft gewoon op Schiphol Rijk).

19. Stroomslurper

Het gebouw op de hoek is, zoals de meeste naamloze dozen die je onderweg ziet, een stroomvretend datacenter. Dit is Interxion 5 (oppervlakte 2,7 hectare, vermogen 31,3 megawatt), dat met een patroon van nullen en enen op de gevel in ieder geval nog enige moeite doet om zich uit te spreken. De geheel anonieme buurman Interxion 6 (2,9 ha, 32,5 ha) is net opgeleverd. Op Schiphol Rijk staat meer dan de helft van de datacapaciteit van de Haarlemmermeer en daarmee is het een van drie plekken in de regio met ‘hyperconnectiviteit’.

Bij de rotonde naar links, langs een keurig parkje dat tussen de hekken is uitgespaard en dan over een bruggetje dat, zo vermeldt een trots bordje, gemaakt is van biologische composieten. Het steekt schril af bij de scherpe hekken van strekmetaal.

20. Ringdijkpark

Steek je hoofd om het hoekje van de gekromde geluidswal en je hebt vrij zicht op de achterkant van de Ringvaart – de rommeligheid is een verademing. De strakke geometrische strook op de voorgrond is in overleg met de bewoners ontworpen door de landschapsarchitecten van Delva.

Houd rechts aan, volg het schelpenpad en door een schapenhek kom je weer op de dijk. Sla rechtsaf en rijd langs het onbewoonbaar verklaarde huis op nummer 432, een goudmijn. Op nummer 438 zit kwekerij annex trouwlocatie De Arendshoeve (tot duizend gasten). Je kunt een U-bocht over het terrein maken, met verrassende contrasten tussen oud en nieuw.

Schiettent
Schiettent

21. Schiettent

Het voormalige Fort bij Aalsmeer herbergt nu een fortboerderij en het luchtoorlogsmuseum. Er wordt ook nog steeds geschoten, nu bij schietvereniging De Meerschutters, die in een oude bunker zitten. Vroeger konden boten hier via een dubbele schutsluis de polder in, sinds 1966 blokkeert een betonnen duiker alles behalve het water.

Sla rechtsaf, fiets om het fort met de dubbele gracht heen en volg de Geniedijk, een hoofdverdedigingslijn van de Stelling van Amsterdam. Deze twaalf kilometer lange dijk maakte het mogelijk om het zuidelijk deel van de Haarlemmermeerpolder in geval van nood onder water te zetten.

22. Dorpsprotest

‘Rijsenhout zegt NEE tegen 150 kV’, zegt een spandoek op de Geniedijk. 150 kV is de afkorting van een trafostation waarover al jaren wordt geruzied. Twee beoogde locaties vlak bij hun dorp wisten de actievoerders al tegen te houden, dat het station nu op het bedrijventerrein aan de andere kant van de Geniedijk komt, vlak bij de datacenters die het moet voeden, stemt hen niet milder. Overdreven? Veel Rijsenhouters koesteren nog altijd wrok tegen de sloop van het dorp Rijk, waar ze vandaan komen.

Sla linksaf de kaarsrechte Aalsmeerderweg in, met aan weerszijden oude kassen. Stukje afsnijden? Blijf op de Geniedijk en rijd naar punt 28.

Het Lichtbaken
Het Lichtbaken

23. Compensatiekerk

De website van Het Lichtbaken laat zuinigjes weten: ‘Of het nu mooi of lelijk is, daarover verschillen de meningen, ook in onze eigen gemeente.’ Markant is het ontwerp van Claus en Kaan Architecten zeker, het gebouw is in 2006 neergezet door Real Estate Schiphol ter compensatie van de oude kerk in Rozenburg, die drie kilometer noordoostelijker aan deze weg lag en die moest wijken voor de herrie van de Kaagbaan.

Vervolg de Aalsmeerbaan, langs de nieuwe kassen van de Westlandse kweker Schenkeveld. Ze zijn nu al imposant en dit jaar wordt er een kas van 11 hectare bijgebouwd. En volgende jaar nog zo een. Dan is er genoeg ruimte voor 1,7 miljoen trostomatenplanten.

24. Buurtfruitbomen

Zo groot als Schenkeveld is, zo bescheiden is de fruittuin die in het langgerekte wandelparkje tussen de kassen en de weg is aangelegd. Acht bomen staan er inmiddels, in het najaar moeten er nog 120 bij komen, die door bewoners kunnen worden geadopteerd onder het motto ‘vergroenen en verbinden’.

Fiets rechtdoor, bij een grindpad rechts, doorrijden tot het einde, aan je linkerhand zie je de privétuinen van Van der Valk met pony’s, geitjes en romantische schuurtjes. Aan het einde links de parkeerplaats op (je kunt om de slagbomen heen rijden).

25. Brugrestaurant

Aan de A4 ligt een heel complex om de passerende automobilist te vertroetelen: hotel, tankstation, snelladers, wasstraat, flexwerkplein, vergaderzalen, casino, kledingwinkel en vijf verschillende fastfoodrestaurants in een bruggebouw over de snelweg. En dat biedt een uitgelezen kans om over te steken.

De openstaande draaideur is breed genoeg om een fiets door te laten. Roltrap omhoog, door het restaurant, gewone trap omlaag (fiets even optillen), draaideur door. Achter het snellaad-station begint een heus fietspad, het heeft zelfs een naam: ‘Rijksweg A4 pad’. Na het viaduct met het pad mee naar links, eerste weg rechts (negeer het hek en de betonnen rioolbuizen dwars over de weg, die zijn alleen bedoeld om auto’s tegen te houden).

Fata morgana in de vlakte
Fata morgana in de vlakte

26. Toekomsttanken

Als een fata morgana ligt het tankstation van DCB Energy in de vlakte. Even onwerkelijk zijn de duurzame brandstoffen die ze hier verkopen: AdBlue, CNG+, LNG en HVO 100. Gewone stervelingen kunnen er Euro 95 tanken, die per liter 22 cent goedkoper is bij het Total station aan de A4.

Fiets de Nelson Mandeladreef verder uit, met de bocht mee, steek het kruispunt over en dan de eerste rechts, de Contour Avenue (eigen weg).

Het deurtje op de hoek
Het deurtje op de hoek

27. Schaalloosheid

De reclameborden op Schiphol Trade Park beloven ‘het meest duurzame en innovatieve bedrijventerrein van Europa’. Een serie distributieloodsen is in aanbouw, later zullen datacenters volgen. De zwarte distributieloods van Gefco is al klaar. Kijk, om een idee te krijgen van de grootte, naar het deurtje op de hoek. Mensen zijn hier dwergen.

De Contour Avenue wordt een dirt road, gewoon doorfietsen, met de bocht mee, bij de Rijnlanderweg naar rechts, en daar, bij het fort, ligt de Geniedijk weer. Steek door de dijk en sla linksaf.

28. Dakpark

Op Park 20|20 reiken de duurzame ambities nog hoger. Naar eigen zeggen is dit wereldwijd ‘de eerste cradle to cradle geoptimaliseerde werkomgeving’. Met het groen zit het wel goed, de auto’s zijn weggewerkt onder een dakpark. Maar wacht even: hoe circulair zijn privéauto’s in een betonnen parkeergarage?

Bij station Hoofddorp onder het spoor door, rechtsaf langs een grimmige fietsenstalling, dan de eerste weg links (Planetenweg).

Fundamenten van een oude nieuwe boerderij
Fundamenten van een oude nieuwe boerderij

29. Gerritshoeve

Op de hoek liggen de fundamenten van een oude nieuwe boerderij. Of eigenlijk andersom: een nieuwe oude. Dit is wel echt cradle to cradle: een eind negentiende-eeuwse schuur, die bij de Polderbaan stond, wordt hier opnieuw opgebouwd ‘met behoud van de norse uitstraling’. De Gerritshoeve wordt een duurzaam café-restaurant dat mikt op de wijk Hyde Park in aanbouw, en is een project van architect Gijs de Waal. In Amsterdam zette hij eerder Hannekes Boom en Bret op.

Kleurige Totempaal
Kleurige Totempaal

Volg de weg langs een kleurige totempaal (een demontabele kiosk, ontwerp Bureau SLA), met de bocht mee naar rechts en dan de eerste rechts (Jupiterstraat). Je laat nu de puinhopen van voormalig kantorenpark Beukenhorst West achter je, straks staan hier de 3.700 luxe appartementen (en 120 sociale huurwoningen) van de wijk Hyde Park (stedenbouwkundig plan MVRDV). Rijd op het punt waar de Jupiterstraat naar links buigt rechtdoor het fietspad op, achter de hotels langs, steek de vierbaansweg over, volg het fietspad, onder het spoor door, dan met een bocht naar rechts kantorenpark Beukenhorst Oost op. Let niet op de suffe architectuur en de slechte kunst, volg in het verlengde van het fietspad de Antareslaan, aan het einde links, de drukke Kruisweg oversteken, daarna de eerste rechts (Hoeksteen). Stukje afsnijden? Volg de Van Heuven Goedhartlaan, rechtsaf de Kruisweg tot punt 30.

30. Polderrotsen

Eind jaren zestig was De Hoek het eerste bedrijventerrein aan de Hoofddorpse kant van Schiphol, maar slecht een paar shabby fabriekshallen met asbestdaken herinneren daar nog aan. Inmiddels vind je hier een staalkaart van een halve eeuw bedrijfshuisvesting. De langgerekte groenstrook over de volle lengte van De Hoek verheft zich iets boven het maaiveld: dit is het talud van de oude spoorbaan van Hoofddorp naar Aalsmeer. Bielzen hebben plaatsgemaakt voor meanderende schelpenpaden en rossige rotsblokken. Rotsblokken in de polder? Daar zullen toekomstige archeologen zich het hoofd over breken.

Volg de groenstrook tot het fietspad doodloopt op de snelweg.

31. Dubbelloops Kanon

Op en rond Schiphol stikt het van de reusachtige reclamemasten, veelal voorzien van ledschermen om wisselende boodschappen af te kunnen vuren. Om in dit visuele geweld op te vallen, zette Hillenaar in de oksel van de A4 en de A5 (3,3 miljoen passanten per twee weken) de Twins neer: twee billboards die synchroon boodschappen afvuren.

Naar rechts, meteen links onder het viaduct door (de kolommen zijn bedekt met posters, heel klassiek met behangsellijm aangeplakt), weer naar links. Het bord Eigen weg wil niet zeggen dat je er niet in mag. Volg de lange weg tussen de A4 en de hekken van de luchthaven (Rijkerstreek). Bij de bouwplaats voor de verdubbeling van de taxibaan over de A4 moet je even een kronkel maken, ga verder op de Handelskade. De kleine, gevouwen aluminium gebouwtjes zijn de nooduitgangen van de spoortunnel onder Schiphol.

Opgetilde Ceintuurbaan
Opgetilde Ceintuurbaan

32. Taxibuffer

Op Plaza zijn maar veertien taxistandplaatsen. Als die vol zijn, moeten de chauffeurs wachten op de bufferplaats naast het tankstation van Total. Tenminste, de gelukkigen die voor de juiste maatschappijen rijden, zoals BIOS en STC. De rest moet zijn heil zoeken op P41, aan de noordzijde van Schiphol.

Een officieel fietspad is hier niet, maar de opgetilde Ceintuurbaan Zuid, die geflankeerd wordt door drie- en vierdeks parkeergarages, heeft brede stoepen. Loop of fiets de halve kilometer door de betonnen buik van Schiphol naar Plaza.


Fysieke kaart

Deze haalt u oa. bij:

  • Planes@Plaza op Amsterdam Airport Schiphol - zoals de website vermeldt: de meest gefotografeerde winkel van Schiphol. In deze winkel is een echte, originele vliegtuigromp verwerkt, compleet met landingsgestel, motor en cockpit!

  • Het Cultuurgebouw.

  • De receptie van The Farm Kitchen (in het gebouw Pharos, naast het Centraal Station van Hoofddorp). Pharos is een innovatief, sustainable, gezonde kantoorlocatie, met een restaurant dat het aansluit bij de filosofie van het gebouw: gezond en duurzaam. Pharos naast het station – draaideur – receptie The Farm Kitchen dagelijks v.a. 11.00 uur. Ertegenover zijn OV fietsen aanwezig.

  • Boekhandel Stevens in Hoofddorp.


Route, tekst & foto's // Tijs van den Boomen Kaart // Studio Alexander Beeloo


Een fietsroute door Podium voor Architectuur Haarlemmermeer en Schiphol © 2021