Foto: Theo Baart

Ruimte onder de Aalsmeerbaan

Sectie
Luchthaven
Mobiliteit
Veiling
MRA

We weten niet meer wie de titel ‘Ruimte onder de Aalsmeerbaan’ als eerste in de mond nam, maar we weten nog wel waar het was: in de slagschaduw van de bloemenveiling. Ruimte onder de Aalsmeerbaan? Voor vrachtwagens, kassen en migrantenhotels zeker. Maar verder zetten de hindercontouren van de startbaan het gebied toch op slot? Dat klopt, maar de vraag is voor hoe lang nog.

Schiphol gaat krimpen, eind juni 2022 heeft het kabinet besloten dat er zestigduizend vluchten worden geschrapt. En in juli volgde nóg een historisch besluit: Regio Schiphol wordt een ‘Novex-gebied’: voortaan moet er een afweging worden gemaakt tussen de belangen van de luchthaven en haar omgeving. Wat daar historisch aan is? Tot nu toe viel Schiphol als enige stukje Nederland buiten elke vorm van overheidssturing. Daaraan is nu een einde gekomen.

De luchthaven gaat ingrijpend veranderen. Een van de vragen is welke baan of banen geschrapt worden. Want dat Schiphol met zes banen herrie blijft rondstrooien, en daarmee elke ontwikkeling van de regio blokkeert, is ondenkbaar.

Welke ruimte ontstaat als de Aalsmeerbaan wordt gesloten? Om die vraag te beantwoorden verkennen fotograaf Theo Baart en stadsonderzoeker Tijs van den Boomen het gebied dat zich uitstrekt van Uithoorn tot Rijsenhout en van Aalsmeer tot Amstelveen.

Samen met Podium Architectuur en Arcam, en met financiële steun van het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie, onderzoeken Baart en Van den Boomen in de tweede helft van 2022 de problemen én de kansen van het gebied.

Welke ruimte ontstaat als de Aalsmeerbaan wordt gesloten?