Hoe leiden we jongeren op voor de nieuwe samenleving?

We leven in een snel veranderende wereld. Technologie, mondialisering en innovatie maakt dat bestaande beroepen verdwijnen en nieuwe beroepen ontstaan. Een leven lang leren een meester te zijn van je persoonlijke leerweg vraagt om voorbereiding. Hoe doe je dat, en welke thema's en methodes passen daarbij? Hoe bereiden we jongeren voor op de nieuwe samenleving? We nodigden docenten, directie, teamleiders, ontwerpers, beleidsmakers, jongeren en samenwerkingspartners uit voor een inspiratiesessie op 5 maart 2018, als vervolg op onze ontmoetingen in 2016 en 2017. Centrale vragen waren hoe we met elkaar kunnen ontwerpen aan onderwijs in de Metrop(o)lder? Wat zijn urgente thema’s en vragen voor 2018?

Makersplaatsen, Tiny Houses, Awareness, Nieuws=Nieuws, toch?!, Roosterloos, Landbouw & Data, Ketendenken enz. Vanuit de oogst van 2017 bespraken we urgente thema’s en vragen voor 2018. We hebben per school een docent gevraagd een presentatie van vijf minuten te geven. Ter plaatse werkten we aan concrete kansen, werkwijzen en het delen van kennis. Zeven docenten pitchten hun werkwijze en thema. Evert-Jan Oppelaar (informatica/nieuwe media) over HVX. Sanne van Kampen (CKV) over het Volgende Landschap (fotografie). John Clement (ANW) over het project Who Cares? Tessa Bohan (CKV) over Tiny Houses. Monike van der Raadt (Designklas) over duurzaamheid in het ontwerpproces. Marc le Mair (CKS) over Fake News. En Maco Tombee (Technasium) over makersplaatsen.

Meer lezen? Het verslag is in de maak en verschijnt binnenkort op onze website.